با تسلا آرکید در زمان شارژ خودرو الکتریکی، بازی کنید

تسلا مجموعه‌بازی ویدئویی برای خودروهای برقی خود ارائه کرد که زمان شارژ باتری را برای رانندگان و سرنشینان جذاب‌تر می‌کند.

سال‌ها تحقیق‌وتوسعه در خودروهای برقی و بهبود باتری‌های آن‌ها با وجود مزیت‌های بی‌شماری که برای کاربران به‌همراه داشت، هنوز مشکلات حل‌نشده‌ای باقی گذاشته است. به‌عنوان مشکلی حیاتی، اگر خودرو در میانه‌ی راه با کمبود شارژ مواجه شود، باید ایستگاه شارژ پیدا کنید و حدودا ۲۰ دقیقه برای شارژشدن خودرو منتظر بمانید.

مقاله‌های مرتبط:

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، همیشه می‌گفت مشتریانش از زمان شارژ خودرو برای خوردن میان‌وعده یا نوشیدن قهوه و انجام کارهای دیگر استفاده می‌کنند. خواندن کتاب‌ و بررسی ایمیل و بازی‌‌کردن با کودکان از فعالیت‌های دیگری محسوب می‌شود که رانندگان تسلا در زمان شارژ باتری خود انجام می‌دهند. تسلا اکنون قابلیت جدیدی به آن‌ها ارائه می‌کند که می‌توانند زمان انتظار را به‌‌معنای واقعی سپری کنند: بازی ویدئویی.

رانندگان و مالکان خودروهای تسلا از هفته‌ی جاری قابلیت جدیدی به‌نام آرکید (Arcade) دریافت کرده‌اند. قابلیت جدید به آن‌ها امکان می‌دهد در صفحه‌ی مرکزی خودرو خود، بازی ویدئویی انجام دهند. بازی‌های موجود در تسلا آرکید از عنوان‌های کلاسیک همچون Pong پلتفرم آتاری تا عنوان‌های ویژه‌ی Buggy Racing 2 و Mario Kart را پوشش می‌دهند. رانندگان در زمان پارک‌بودن خودرو در حالت شارژ یا موقعیت‌های دیگر می‌توانند در بازی‌های مسابقه‌ای شرکت کنند. نکته‌ی جذاب اینکه از فرمان و ترمز خودرو برای هدایت شخصیت بازی استفاده و گاز و شتاب‌گرفتن نیز به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

شرکت وِکتور یونیت (Vector Unit) در توسعه‌ی بازی‌ها با تسلا همکاری کرده و رانندگی با خودروهای الکتریکی را مدنظر قرار داده‌ است. به‌عنوان مثال، عناصر افزایش سرعت که در بازی‌های عادی به‌صورت کپسول‌های نیترو شناخته می‌شوند، در بازی‌های تسلا آرکید به‌صورت ابرخازن هستند. به‌علاوه در زیباسازی طراحی جاده‌‌ها، به‌جای مخازن مرسوم گاز، از قطعات سوپرشارژر استفاده می‌شود. وِکتور یونیت شخصیتی به‌نام استارمن (Starman) هم به بازی‌ها افزوده است. این شخصیت از روی عروسکی مدل‌سازی شده که ایلان ماسک سال گذشته و در رویداد رهاکردن خودرو رودستر در فضا، به آن بسته بود.

وِکتور یونیت، شرکت توسعه‌دهنده‌ی بازی‌ها، پروژه را رایگان انجام داد

رالف نوزل، بنیان‌گذار و مدیر فنی وِکتور یونیت می‌گوید توسعه‌ی بازی‌ها زحمت زیادی نداشت. آن‌ها قبلا هم بازی‌های متعددی برای سخت‌افزارهای گوناگون از آیفون تا کنسول‌های بازی توسعه داده‌اند و تجربه‌‌ی تسلا آنچنان هم دشوار نبود. مشکل اصلی آن‌ها تغییر رابط کاربری برای خودروهای تسلا مدل X و S بود که نمایشگری عمودی دارند.

نوزل و همکارانش از طرفداران پروپاقرص تسلا هستند؛ به‌گونه‌ای که این بازی‌ها را به‌رایگان توسعه دادند. بنیان‌گذار وِکتور یونیت در مصاحبه می‌گوید فقط به‌‌دلیل جذاب‌بودن پروژه آن را انجام داده‌اند. البته، توسعه و عرضه‌ی بازی روی پلتفرم تسلا با این حجم از کاربر و مشتری و اخبار حاشیه‌ای، کمپین بازاریابی پرسودی برای وِکتور یونیت بود.

همین طرفداری شدید از تسلا و وفاداری مشتریان، این شرکت را به خودروسازی غیرعادی و ویژه تبدیل می‌کند. به‌علاوه، تمرکز آن‌ها روی پیشرانه‌ی برقی و مشکلات متعدد با قانون‌گذاران و درگیری‌های کنترل کیفیت و رانندگی خودکار هم به خاص‌بودن تسلا می‌افزاید. در بحث وفاداری، ایلان ماسک درمقایسه‌با همه‌ی مدیران ارشد دیگر صنعت خودرو، ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان و عموم جامعه دارد. افزون‌براین، زمان زیادی از فعالیتش در شبکه‌های اجتماعی را هم به تعامل با مشتریان و مخاطبان اختصاص می‌دهد؛ فعالیتی که برخی اوقات مشکلات حقوقی هم برایش به‌همراه داشته است.

تسلا ازطریق به‌روزرسانی خودکار پلتفرم یا OTA، بازی آرکید را به کاربران خود ارائه کرده است. چنین به‌روزرسانی‌هایی به شرکت امکان داده‌اند تاکنون قابلیت‌های ناگهانی و جذابی به کاربران عرضه کند. به‌عنوان مثال، آن‌ها قبلا Beach Buggy Racing را به پلتفرم خود افزودند که رفتار سرنشینان خودرو را با شیوه‌ای جذاب تقلید می‌کند. همچنین، Romance Mode چندی پیش برای رانندگان عرضه شد که شعله‌ی آتش دلچسب همراه‌با پخش موسیقی عاشقانه را در نمایشگر اصلی خودرو نمایش می‌دهد.

در جدیدترین کنفرانس بازی‌های ویدئویی E3، ماسک سؤال جالبی مطرح کرد که نشان‌دهنده‌ی برنامه‌های خاص او و شرکت خودروسازی‌اش بود. او از حضار پرسید:

چگونه تجربه‌ی رانندگی را تاحدممکن سرگرم‌کننده و جذاب کنیم؟

تسلا ده‌هاهزار کارمند دارد که سالانه صدهاهزار خودرو تولید می‌کنند. البته، این شرکت هنوز تلاش می‌کند درکنار رقابت با رقبای سنتی و حرفه‌ای، به سوددهی برسد؛ فرایندی که هنوز به موفقیت نرسیده و به‌نوعی تجربه‌ی جذابی برای شرکت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code